„Ľudia žijú v tom istom svete, ale myslia a cítia v rôznych svetoch.“
Walter Lippmann
Svet dneška je prepojenejší a previazanejší než kedykoľvek predtým. A žurnalistky a žurnalisti by mali na túto meniacu sa realitu adekvátne reagovať. Jednou z možných odpovedí je aj globálna rozvojová žurnalistika.
Tento prístup dokáže spájať zdanlivo nesúvisiace príbehy odohrávajúce sa v rozdielnych kontextoch – neraz na rozdielnych svetadieloch – do jedného kompaktného príbehu. Je to zároveň prístup, ktorý systematicky reflektuje potrebu v čoraz väčšej miere informovať o témach spojených s (udržateľným) rozvojom a humanitárnymi výzvami, ktoré sa nás v posledných rokoch dotýkajú viac, než tomu bolo ešte niekoľkými rokmi. Či už ide o zmenu klímy, migráciu alebo hoci aj globálnu pandémiu.
Svet je zložitý… ale to nás neospravedlňuje
Ako žurnalistky a žurnalisti si zaiste uvedomujete, že skutočnosť, o ktorej vyššie v citáte hovorí Walter Lippmann, klasik mediálnej teórie, sa týka aj nás samotných. Svet, v ktorom žijeme, je príliš veľký, príliš komplexný, slovami sociológa Zygmunta Baumana (2004), príliš tekutý na to, aby sme ho dokázali plne pochopiť či popísať. Ale mali by sme sa o to aspoň vedome snažiť.
Zároveň sme si totiž vedomí nielen spoločenskej zodpovednosti, ktorú nesieme, ale aj svojej povinnosti pokúšať sa prinášať nášmu publiku čo najkomplexnejšie, najnuansovanejšie, najpresnejšie a najvyvážanejšie informácie o svete okolo nás.
Také, aby sme našim čitateľom, poslucháčom či divákom umožnili činiť tie najlepšie možné informované rozhodnutia o výzvach, ktorým ako obyvatelia rôznych krajín a celej planéty čelíme. Aby sme to dokázali, musíme začať od seba. Iba ak zložitosti súčasného sveta sami čo najlepšie porozumieme, môžeme neskôr jeho obraz tlmočiť publiku.
Nazrieť medzi riadky, pod pokrievku globálnych vzťahov a prepojení, ale aj našich vlastných limitov, by vám v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch mohol pomôcť aj tento predmet.
V jeho rámci pritom neponúkame len samotné učenie (sa) a spätnú väzbu od profesionálov, ale aj ďalšie benefity, o ktoré budete môcť požiadať po úspešnom ukončení kurzu. Štipendiá na vlastné novinárske cesty, terénne tréningy, skupinové novinárske cesty, možnosť publikovať v Hospodárskych novinách (sekcia HN Globálne), našom podcaste v SME (cez Spotify ho nájdete tu, v SME vychádza každý štvrtok) a inde a i.
Média a ľudia, ktorí v nich pôsobia, majú ohromnú spoločenskú zodpovednosť. Nemali by sme na ňu zabúdať, ale naopak, musíme si jej byť vedomí pri každom slove či obraze, ktoré pri našej práci vytvoríme a posunieme smerom k nášmu publiku.
Budeme sa preto učiť čítať medzi riadkami, skúšať vystupovať zo svojho sveta, skúsime na svet okolo seba nazerať z pohľadu „iných“, a pokúsime sa tak vnímať realitu (či reality?) o čosi komplexnejšie a zároveň zodpovednejšie, so zvláštnym analyticko-kritickým dôrazom na tých slabších, prehliadaných a prepočutých.
O všetkom treba pochybovať
A napokon, na záver predhovoru k tomuto kurzu uvádzame to, čím sme možno mali predhovor začať, teda upozornenie: Nič nám neverte! Ste predsa novinári a novinárky. Všetko, čo sa v nasledujúcich týždňoch dozviete, si overte. Pýtajte sa, rešeršujte, hľadajte iné uhly pohľadu a vysvetlenia, chýbajúce premenné a fakty.
Nazerajte na naše slová v súlade so zásadami kritického myslenia a zdvorilého spochybňovania, s potrebnou dávkou descartovskej metodickej skepsy: De omnibus dubitandum, teda: O všetkom treba pochybovať. Pochybovačnosť nie je len základom racionalizmu, poznávania a modernej vedy ako takej, ale aj kvalitnej žurnalistiky.
Prajeme vám príjemné učenie sa,
Tím Svet medzi riadkami
—
Tento kurz vznikol skombinovaním viacerých zdrojov, okrem iného publikácie Ľudia medzi riadkami, na ktorej príprave sme sa podieľali spolu s kolegyňami z českej mimovládnej organizácie Člověk v tísni a offline kurzu Globálna rozvojová žurnalistika, ktorý pre študentky a študentov žurnalistiky a aktívnych novinárov realizujeme od roku 2018.
Vznik kurzu podporila Európska únia a SlovakAid.
Parametre kurzu
- Minilekcie 80
- Kvízy 4
- Trvanie 6 týždnov
- Náročnosť Všetky úrovne
- Jazyk Slovensky a anglicky
- Študenti 57
- Certifikát Nie
- Hodnotenia Áno
-
O čom novinári píšu
Metodologický úvod do témy
- Cvičenie na rozohriatie – vyberáme si témy
- O čom novinári píšu
- Čo je žurnalistika a kto sme my, novinári a novinárky?
- Rola a pozícia novinárov pri pokrývaní tém spojených s neznámym kontextom; výzvy, ktorým čelíme
- Moc a kritická analýza
- V akých procesoch sa prejavuje moc v kontexte médií informujúcich o „iných“?
- Menšinovo-väčšinové (mocenské) vzťahy v médiách
- Hľadajme moc a hierarchiu – sada analytických otázok
- Teoretická citlivosť
- Hľadanie rovnováhy
- Kvíz – otestujte, čo ste si zapamätali
-
Obrazy v našich hlavách
V tomto module sa dozvieme, ako my sami ako jednotlivci vnímame svet a ako na to vplýva prostredie, z ktorého pochádzame. Zistíme, ako nás klame vlastná myseľ, ako fungujú stereotypy či predsudky a ako na naše novinárske výstupy vplývajú normy, ktorými a v ktorých žijeme. Tým sa zároveň pokúsime zodpovedať otázku, čím ako novinári môžeme (hoci aj neuvedomovane) prispievať k nevyváženému a nepresnému mediálnemu pokrývaniu kultúrne a/alebo geograficky vzdialených kontextov, prípadne ľudí, ktorých si sami vedome či nevedome definujeme ako „iných“ - v prípade Slovenska ide napríklad o Rómov, ale v širšom kontexte ide napr. aj o obyvateľov krajín globálneho Juhu. V jednotlivých podkapitolách modulu sa od identifikovania nedostatkov v ľudskom myslení prepracujeme až k stereotypom či normám, ktoré prispievajú k vzniku vlastných obrazov sveta v našich mysliach a tomu, akú rolu v tom hrá žurnalistika, médiá a my žurnalisti a žurnalistky v nich.
- Nedostatky našich myslí
- Kto sme a aký to má vplyv?
- Kto objavil Ameriku? + PODCAST
- Storytelling
- Sci-fi ako ukážka diskurzu
- Sila bezpečnostného a/alebo administratívneho diskurzu
- O akých príbehoch informujeme a prečo?
- Teória nastoľovania agendy
- Vyklikávací mechanizmus
- DISKUSIA A ÚVAHA – dominantný diskurz a spoločenská zodpovednosť novinárov
- Rámce ako výplň diskurzu
- PRÍPADOVÁ ŠTÚDIA – rámcovanie humanitárnej katastrofy
- PRÍPADOVÁ ŠTÚDIA – rámcovanie migračnej témy
- Rámce ako výplň diskurzu – pokračovanie
- Rámce, rámce, samé rámce
- Na čo si dávať pri rámcovaní pozor?
- CASE STUDY – Journalism changing the dominant frames
- Kritická analýza – hľadanie rámcov a diskurzu
- Kvíz – vnímanie, rámcovanie a úloha novinára
- Ako viesť novinársky rozhovor (VIDEO)
- Príprava na prácu v teréne (VIDEO)
-
Upracme si v pojmoch
Pri diskusii o rozvoji aj o čiastkových témach s rozvojom úzko spojených, sú jazyk a terminológia obzvlášť dôležité. Aby sme sa rozprávali o tom istom a neporovnávali hrušky s jablkami. Ide o pojmy a javy, o ktorých máme v tom lepšom prípade len matnú predstavu. V tom horšom máme túto predstavu naopak až podozrivo vyhranenú. To totiž napovedá, že to, ako tieto pojmy a javy „poznáme“, nevychádza z kritickej analýzy, ale presakuje k nám odkiaľsi z vonku. Veď si len spomeňte na podkapitolu o teoretickej citlivosti. V tomto module sa preto pozrieme, čo sú a ako spolu súvisia niektoré procesy spojené s rozvojom. A zadefinujeme si ich tak, aby sme vždy hovorili o tom istom. Ukážeme si to na príklade pomerne ľahko uchopiteľnej témy migrácie. Okrem toho si predstavíme základnú terminológiu potrebnú k presnejšiemu uchopeniu tém spojených s rozvojom. Obzvlášť s chudobou, ktorá sa rozvoja a migrácie veľmi často týka. Vďaka tomu dokážeme hlbšie porozumieť rozvojovej perspektíve týchto, ale aj iných tém. Ide pritom aj o čisto žurnalistické praktikum. O to, že pojmy, ako sú „utečenci“, „žiadatelia o azyl“ či „ekonomickí migranti“, sú aktívnou súčasťou mediálneho diskurzu. No ak sú používané nepresne alebo v nesprávnom kontexte, môžu viesť nielen k nepresnosti, ale aj k démonizácii ľudí a môže podnecovať rozpory a polarizáciu. Pritom stačí tak málo – porozumieť im a používať ich čo najpresnejšie.
-
Globálna rozvojová žurnalistika
Ide o žurnalistický koncept, ktorý v sebe spája dva prístupy – globálnu a rozvojovú žurnalistiku.
- Čo je to GRŽ? V skratke
- Globálna žurnalistika – ďalší náhľad na dianie okolo nás
- Prečo potrebujeme globálny náhľad?
- Čo je to globálna žurnalistika?
- Kde sa vzala globálna žurnalistika?
- Globálny náhľad ako posun (a aktualizácia) v percepcii reality
- Prečo je dôležité zahrnúť do novinárskej praxe globálny náhľad?
- Čo NIE JE globálna žurnalistika?
- Globálna predstavivosť
- Globálna novinárska etika
- Národné vs. globálne záujmy – falošná dilema
- Rozvojová žurnalistika – na začiatok chvíľka téorie
- História rozvojovej žurnalistiky
- Rola rozvojového novinára/novinárky
- Črty a vlastnosti rozvojovej žurnalistiky
- Rozdiely medzi bežnou a rozvojovou žurnalistikou
- Prípadové štúdie – ako sa to nerobí
- ČÍTANIE – Alan Chalkley – Development journalism – a new dimension in the information proce
- Satirické zobrazenia Afriky a jej vzťahu s „nami“
- ČÍTANIE – Artur Domoslawski – Vylúčení
-
Introduction to international development
Táto sekcia kurzu vznikla na základe vzdelávacieho materiálu Media, Minorities & Migration, ktorý vytvorili Liam Purcell a Peter Ivanič pre Minority Rights Group International.
- Introduction to international development
- What is development as a process?
- Indexing development
- What is international development as a sector?
- Aims of international development
- The actors in international development
- CASE STUDY: The World Bank and the EU as actors in international development
- Official development assistance (ODA)
- The Sustainable Development Goals (general info)
- Development effectiveness and financing for development
- The Sustainable Development Goals, minorities and indigenous peoples
- Minorities, migration and international development
- Minority Voice: a forgotten people
- International development: who benefits?
- CASE STUDY – Maasai and the need for consultation (text and short sound recording)
- Why do minorities and indigenous peoples miss out on development?
- CASE STUDY – The rights-based approach to development
- Minority rights and development: the rights-based approach
- How are the EU and Slovakia involved in development? IMPORTANT
- The European Union and international development
- The European Union’s development institutions
- The ‘EU 13’ member states and development
- SlovakAid and other development actors in Slovakia
- Suggested further reading for this module